Prima pagină > Uncategorized > Topul subiectiv al presei clujene

Topul subiectiv al presei clujene

 

Am nevoie de nişte repere profesionale, preferabil cât mai proxime. Vorba lui Hendrix: There’s to much confusion… De aceea, m-am gândit la un top subiectiv, personalizat al jurnaliştilor clujeni pe care îi prefer. Ierarhiile topului sunt asumat artificiale. E o joacă, mai degrabă… Am întrebat via messenger şi alţi jurnalişti pe cine admiră. E nevoie, cred, şi de exerciţii de admiraţie, nu doar critice. Am primit mai multe tipuri răspunsuri. Câteva dintre ele sunt publicate mai jos. Foarte mulţi mi-au spus în glumă că se preferă pe ei înşişi. De la al 5-lea răspuns în sensul ăsta, nu mi s-a mai părut deloc amuzant. Semn de narcisism şi de confuzie a valorilor.

 

Un alt tip de răspuns, chiar mai dezamăgitor, e că jurnaliştii nu preferă pe nimeni printre colegii de la Cluj. După ce am mai insistat cu unii, am obţinut niscai răspunsuri. Interesantă în acest sens e discuţia cu ştiristul Dan Izvoreanu de la Radio Cluj.

 

Nu apar non-jurnalişti pentru că răspunsurile pe messenger ale amicilor mei sunt cvasisimilare: am ieşit jurnalistul lor preferat! Dar ar trebui să scot ! pentru că am ieşit pe locul I din simplul motiv că nu cunoşteau, la prima vedere, vreun jurnalist care să se remarce în presa clujeană. A patra putere! Mda… Aştept topul vostru! Poate aşa vă daţi seama de la cine aţi vrea să furaţi mai multă meserie sau, pur şi simplu, pe cine respectaţi, într-o profesie care vorbeşte mai tot timpul direct sau indirect despre principii, legi, morală, dar unde dispreţul e atât de generalizat (ca dovadă numărul mare de respondenţi care spuneau că nu preferă pe nimeni).

 

Aşadar, topul meu (afectiv):

  1. Dan Curean (directorul de imagine din TVR, fost profesor de-al meu de la Jurnalism): pentru reportajele lui scurte despre minorităţile naţionale bune de dat oricând pe Discovery la short films, pentru colaborările cu cel mai bun om de film din Cluj – Robert Lakatos (nu-l ştiţi pentru că sunteţi analfabeţi!), pentru zecile de reportaje cu o imagine atent lucrată, pentru că mi-a transmis, alături de alţii, pasiunea pentru documentar.
  2. Echipa Garantat 100%. Deşi sunt mai mulţi în echipă, i-aş numi acum doar pe Cătălin Ştefănescu, Radu Puşcaş şi Ovidiu Pop. Reportajele despre oameni excentrici erau dintre cele creative şi mai experimentale formule narative din presa clujeană. Şi erau şi superhaioase, fără pretenţii „telectuale”. Cred că aşa ar trebui să arate o tv de calitate.
  3. Ruxandra Cesereanu şi Miruna Runcan & Buricea-Mlinarcic: pentru că au făcut şcoală la Jurnalism, pentru reportajele pe care le-am realizat sub ghidajul lor, ba că erau cu români „înghesuiţi” la bloc ori marginali, ba cu alţii, mineri sau fii de mineri plecaţi la muncă în străinătate. Proiectul întins pe trei ani al unor reportaje şi schiţe de teatru despre migraţia forţei de muncă în străinătate, realizat de studenţi la Jurnalism şi de la Teatru, a fost nominalizat chiar la premiile UNITER acum vreo doi ani, însă prof. Runcan s-a retras din concurs, alături de alţi nominalizaţi, în urma unor neînţelegeri cu membrii ai juriului. Uitându-mă retrospectiv, îmi dau seama că abordările mele în scrieri sau ale altora erau mai stângace, însă cu încă vreo 5-6 profesori de genul acesta la Cluj ar fi fost realmente o şcoală bună.
  4. Ovidiu Pecican: grafomanul meu preferat din Cluj. Am spus-o şi cu alte ocazii: e cel mai viu intelectual oral din Cluj. Are cea mai bună emisiune culturală din Ardeal. E vorba de Clujul trăit de la NCN. Ar trebui să fie preluat de TVR, însă am impresia că le e frică de un om de calitate, că le arată apoi că sunt mediocri prea mulţi dintre ei. A, are şi editoriale bune, răsfirate prin presa locală. Însă, cum scrie prea mult, parcă substanţa lui verbală nu e întotdeauna atât de concentrată.
  5. Tudor Runcanu & vechea echipă CD Radio. Pentru că dădeau muzică de calitate. Pentru că atunci când stăteam cu fosta mea prietenă din liceu într-o grădină imensă din Andrei Mureşanu nu mai îmi amintesc ce cărţi citeam, dar îmi amintesc vocile şi muzicile de la CD Radio.
  6. Sergiu Vaida. Pentru că e cel mai cunoscut entertainer din Cluj, iar emisiunea lui de muzică populară e foarte audiată şi bună. Cum? Nu e jurnalist? Nu există o fişă de post pentru asta. Jurnaliştii sunt doar cei care practică investigaţii, scriu despre subiecte „serioase”, politice, bla bla… E un excelent amfitrion, are simţul umorului şi se pliază perfect pe publicul lui.

 

Lista ar putea continua. Mă opresc însă aicea. Observ că am ales jurnalişti „narativi”, nu „investigativi”. Cred că o presă bună de investigaţie există în ţări occidentale, unde respectul pentru lege e generalizat. La noi, însă, generalizată e ocolirea legii. Atunci şi jurnalistul, mai degrabă, pedalează în gol.

 

Sergiu Bozintan: N-am top de presari ca nici ziare demult nu mai cetesc… doar rar adica… da’s 2 care’mi plac din mass media locala: Oana Buzatu (da’ s’a casatorit si nu stiu cum o cheama acum) si, bine’nteles ;;), tu mai adriane mai :)). sau Dodo Runcanu … da’ el nu mai „activeaza” parca…

 

Codruta Simina – Mihnea Maruta, pentru ca am lucrat cu el si am avut sansa sa invat presa intr-o redactie libera. si cand spun libera ma refer la ceva ce astazi nu mai exista in Cluj. Pentru ca nu face niciodata rabat de la principii si mai ales pentru ca stie sa faca o echipa (un alt lucru care astazi nu mai exista in redactiile din Cluj), dar si pentru ca este un adevarat profesionist. Bianca Felseghi – pentru ca are cele mai „freshy” subiecte, in sensul ca stie sa rupa monotonia subiectelor de gen eveniment cu chestii destepte, dovada ca stie sa-si gandeasca subiectele. si mai ales, ca ideile subiectelor ei sunt ale ei, o alta chestie tot mai absenta prin redactiile din Cluj. o „mentiune”: Adrian Demian Groza, care nu e tocmai jurnalist, insa scrie niste editoriale la Ziua de Cluj, pline de bun simt.

 

si ar mai fi grupul de tineri de la Ziua de Cluj, in frunte cu Vlad Alistar (ma refer la Denis Barabas, Patricia Fedorenco) care sunt isteti si promit, atata timp cat nu intra in cooperative si invata meserie de la sefii directzi, nu aia mai mari:)). as mai zice ca, in principu, prefer oamenii care umbla teren celor care scriu tembelisme de la calculatorul de acasa sau debiteaza „teorii mondiale” pe la televiziuni de cartier.

 

Rodica: sa zicem Horea Soica, Cristi Todea, Madalina Mocanu, si da, as vrea sa apar ca anonim, sa nu se supere colegii
adi dohotaru: ok. o motivatie?
adevarul: Madalina Mocanu – face fata bine, zic eu, la o virsta tinara si la un job cu responsabilitati. Cristi Todea – mi-a fost coleg, e un tip misto, lucreaza profesionist. si Horea la fel, e in bransa de mult timp si e profi.

 

Mihai Goţiu: a nominalizat cam toată fosta redacţie de la Clujeanul, de acum 5-6 ani (pomenesc un nume – Alin Fumurescu!)

 

Sergiu: iti dau trei nume care se termina toate in –an. Hurezean -> reportaje. Padurean-> pt usurinta cu care improvizeaza si chiar pare documentat (zau, imi place). Prodan -> ca-i comunist, da bataios.

 

Anonimus – Tibi Farcas, implicat. Ion Muresan ca editorialist. Ruxandra Hurezean, pentru reportajele de pe hotnews.

 

ioana oros: eu ma propun pe mine. de ce? pentru ca ma trezesc la ore imposibile (6 jumate) sa ajung la redactie

adi dohotaru: iui, de ce?

ioana oros: pt ca avem ziar de seara. adica trebe facut pana la 12

adi dohotaru: my god, asta e proiectul la adevarul?

ioana oros: da!

adi dohotaru: n-o sa mearga

ioana oros: deci pe mine ma apreciez cel mai mult

adi dohotaru: seara ii pt tembelizor ca e obositi romanii

ioana oros: da is stiri usoare. e gandit cum trebe. numai ca noi… saracii

adi dohotaru: si in afara de tine?

ioana oros: trebe un ziarist clujean?

adi dohotaru: da

ioana oros: eh… nu am asa ceva

adi dohotaru: de la cine inveti, tu?

ioana oros: am invatat de la Cipri Rus

adi dohotaru: no, si el nu merge?

ioana oros: ba da.. dar e la bucuresti acum

adi dohotaru: dar e ok, ideea e ca a activat in presa in cluj timp indelungat

adi dohotaru: si mai da-mi un nume in afara de rus

ioana oros: ti-as da unul.. la sens opus

adi dohotaru: hihi. ala ii pt alt top

ioana oros: altul nu am

adi dohotaru: na, bun, atuncea citez motivatiile de pe mes?

ioana oros: daca le incluzi intr-un context lejer, la fel ca discutia dp mess, atuncea da

adi dohotaru: oki, pai ii lejera

adi dohotaru: vezi ca esti narcisista ca toti ziaristii, jumate s-au propus pe ei insisi

adi dohotaru: inclusiv io ma lupt acuma daca ma bag in top sau nu. adevarul e ca am fost nominalizat de prieteni, care nu stiau niciun alt ziarist in cj

ioana oros: te-ai scos atunci

adi dohotaru: clar

 

Dan Izvoreanu: nu prea citesc ce scriu jurnalistii clujeni. deci nu ma pot pronunta. si e prea general… presa scrisa/ radio, tv? is multe domenii

adi dohotaru: nu. e un singur domeniu. diverse specializari. dincolo de specializare, e povestea relevanta si capacitatea unui jurnalist de a o formula. topul nu e general, ci artificial, ca orice top. dar e o joaca, nu e necesara atata precautie. multi s-au votat pe ei insisi

Dan Izvoreanu: si atunci ce relevanta are?

Dan Izvoreanu: la ce foloseste?

adi dohotaru: pai, ii pt blogul meu. entertainment, i guess

Dan Izvoreanu: pierdere de vreme i guess

adi dohotaru: hihi. asa e, e aiurea. dar jurnalismul cum il percep e pierdere de vreme placuta. mai ales daca povestile sunt bune. de aia numele mele is diferiste de ale jurnalistilor, mai ales din presa scrisa

Dan Izvoreanu: pai la mine kestia e ca nu prea am timp sa citesc ce scriu jurnalistii clujeni

adi dohotaru: bine, mai. e trist. tu nu admiri pe nimeni in breasla ta?

Dan Izvoreanu: ba da , dar nu din Cluj

adi dohotaru: tot e trist

Dan Izvoreanu: a, pai stai sa-ti dau din Radio Cluj. citeva nume nah

adi dohotaru: vezi

Dan Izvoreanu: ca sa te incveselesti… 1. Liliana Popa- stiri Radio Cluj 2. Ovidiu Moldovan – reporter Radio Cluj 3-Cristian Zoicas – redactor Radio Cluj

Dan Izvoreanu: nah, esti fericit acuma?

adi dohotaru: motiveaza scurt fiecare alegere

Dan Izvoreanu: 1- e colega mea cea mai veche de la stiri si e buna. 2- e cel mai bun reporter de teren pe care-l stiu si cel mai vechi. merita o statuie si un premiu. si 3- de la Cristi am invatat io meserie si radio si el mi-a intins o mina cind eram la inceput si asta

adi dohotaru: multzam

Dan Izvoreanu: poti sa treci si numele ca nu ma deranjeaza

adi dohotaru: vezi ca nu e greu?

Dan Izvoreanu: imi asum ce spun. pai, daca m-ai enervat. a trebuit sa ma enervezi ca sa-ti zic

adi dohotaru: hihi

Dan Izvoreanu: ca ma durea in kur de topul ala

adi dohotaru: jurnalistii practica prea usor exercitii critice, in loc de ex de admiratie. in fond, asta e topul

Dan Izvoreanu: pai, hai sa-ti explic. io interactionez f putin cu jurnalistii clujeni, deoarece nu-mi permite timpul

adi dohotaru: ei, na

Dan Izvoreanu: si nu ma consider un jurnalist tipic, majoritatea fumeaza ca turcii. is sedentari, betzivani si ii dispretuiesc

adi dohotaru: hihi. pun si astea?

Dan Izvoreanu: foarte bine

adi dohotaru: super

Dan Izvoreanu: si ingimfati. eu sunt un om care face multa miscare, sport, imi place sa ies in natura, is un om activ. nu-s soarece de biblioteca. si decit sa ma duc la beute cu marii jurnalisti clujeni, sa stau in fum de tzigara si sa povestesc timpenii…

adi dohotaru: io si beau si citesc si fac miscare. se pot toate

Dan Izvoreanu: mai bine merg la munte si ma relaxez in timpul liber, sau fac altceva

adi dohotaru: asa e

Dan Izvoreanu: deci, dupa parerea mea asta e trist. nu ca nu ma intereseaza pe mine ce creaza jurnalistii din Cluj. capisci? ma doare in kur si is mindru de asta

Dan Izvoreanu: [smug]

adi dohotaru: [zambeste]

adi dohotaru: sunt totusi cateva nume interesante

Dan Izvoreanu: dupa asta o sa fiu votat cel mai antipatic ziarist clujean

adi dohotaru: hihi, stai relache

adi dohotaru: ca dispretul e cam generalizat intre colegi

Dan Izvoreanu: ai vazut?

adi dohotaru: deci, multi o sa iti dea dreptate

Dan Izvoreanu: BINGO

Dan Izvoreanu: plus ca is amestecati atitia neaveniti prtintre cei adevarati, incit e asa o amestecatura. e greu sa mai vezi valorile. io vreau sa fiu cel mai bun pe felia mea decit sa fac o varza

adi dohotaru: de aceea fac topul, cu niste valori personalizate

Dan Izvoreanu: uite, io o admir pe Esca. de 10 ani e the best la stiri, ca prezentator zic. si e tipu ala conservator. omu potrivit la locu potrivit. nu a skimbat mai nimic. dar nu a pierdut audienta sau popularitate. e o marca! asta inseamna dupa mine jurnalist de calitate. sa faci din numele tau o marca. ceva recunoscut de oricine. spui Izvoreanu si sa zica lumea: aaa, ala de la stiri. intelegi?

adi dohotaru: m-ai lamurit

Dan Izvoreanu: deci, fidelitate, calitate, respect si recunoastere. adica, daca faci ceva sa faci cel mai bine. nu asa, azi la un ziar maine la altu. cum bate vintu…

adi dohotaru: sau patriciu

Dan Izvoreanu: cum plateste patronu. si sa iti stii valoarea. daca esti valoros sa fii platit pe masura. nu platesti, nu fac. simplu

Dan Izvoreanu: noah cre ca nici nu sperai sa afli atitea de la mine. am fost peste asteptari. asa-i?

adi dohotaru: hihi, e excelent. mersi mult

Dan Izvoreanu: acuma am vorbit gratis. Promotional. data viitoare marci banu

adi dohotaru: clar

Dan Izvoreanu: daca vrei sa mai deskid gura. deci nu va mai fi nicio data viitoare

 

un copilutz: Mihai Şoica – Evenimentul Zilei. Mihnea Măruţă. Laura Laurenţiu – Ziua de Cluj. Tiberiu Fărcaş – Ziua de Cluj. Bianca Felseghi – Ziua de Cluj. Andi Daiszler

 

Alina Vigoniuc: din pacate, am doar o parere………cam proasta

adi dohotaru: pai, tre sa ai cativa preferati

Alina Vigoniuc: la buc

adi dohotaru: a, ok

Alina Vigoniuc: ce-ai vrea sa-ti spun din cluj?

Alina Vigoniuc: uite am unul desi e pe sport, dar imi place omul

Alina Vigoniuc: ionel lespuc

adi dohotaru: oki

Alina Vigoniuc: si tucu vanea

adi dohotaru: de ce?

Alina Vigoniuc: pentru ca astia doi chiar stiu ce inseamna jurnalism sportive. si prostul intelege comentariile lor

adi dohotaru: hm, interesant criteriu sa te inteleaga si prostii

Alina Vigoniuc: asta e scopul audientei

adi dohotaru: daca nu te inteleg prostii, nu mai esti bun jurnalist sportiv?

(Alina sublineaza ulterior ca audienta nu e cel mai bun criteriu)

 

Dora Mircea-Radu: Cristi Chis si Calin Taut – pentru anchete veritabile. Supuran – pentru creativitate. Maruta – pentru multe, intre care condei, „nas” si calitati rar intalnite de manager de presa, prin prisma jurnalistului. Stanca – cam tot asa. Rus – pentru unele metafore din reportaje. metafore inimitabile.

 

Anca Realitatea TV:

1. Calina Berceanu – Are experienta cu carul şi este capabilă să abordeze orice subiect pe orice domeniu, este foarte creativă şi nu pierde mai nimic

2. Şoica mare – tatăl instanţelor şi parchetelor, până acum clujul nu a cunoscut un mai bun jurnalist pe acest domeniu. Punctul lui tare – sursele

3. Vasile Hotea – a câştigat un proces cu SRI pentru nişte informaţii

Categorii:Uncategorized
  1. dohocampus
    Octombrie 23, 2008 la 6:18 pm

    Alex Vakulovski zice:
    mihai gotiu – pentru curaj si experiment, chiar dacă atrage cele mai multe înjurăruri

    bianca felseghi – pt că e cea mai tare in domeniul ei si e f draguta

    claudiu groza – pentru că e cel mai profesionist jurnalist cultural din cluj

  2. idon'tdrinkwater
    Octombrie 23, 2008 la 9:30 pm

    asa e: claudiu groza rules so hard

  3. Anca
    Octombrie 24, 2008 la 8:24 am

    Să nu uităm că pe frontul media şi de cele mai multe ori în prima linie îi găsim pe fotografi. Ore în şir în aşteptare, poziţii imposibile şi îmbrânceli pentru ca materialul reporterului să atârne mai greu. Toţi merită apreciaţi şi cu atât mai mult pozarii care scriu şi texte.

  4. prodan
    Octombrie 24, 2008 la 12:14 pm

    aşa, în general:
    măruţă
    cipri rus
    călina berceanu
    raul chiş
    hurezean
    pădurean
    ..sau mai specific: cel mai bun reporter de radio (cristi todea); cel mai bun reporter de tv (rozenberg); cel mai bun scriitor de reportaje (hurezean / rus sau invers); cel mai bun reporter de investigaţie (şoica ăl mare); cel mai bun ştirist (habarnam, că-i plin).

  5. Octombrie 24, 2008 la 5:41 pm

    dupa ce am citit ce scriu colegii… mi-e foarte clar ca, daca nu iti nominalizezi prietenii sau pe cineva care e „simpatic” sau are gura mare, nominalizezi ce e „hip” sa nominalizezi.

    doi – presa clujeana nu inseamna doar cine e acum pe teren agitandu-se pe la diverse evenimente, jurnalisti dragi.

    exemplu: ce amuzant e ca l-am uitat pe pushu (intre altii) din top. si m-am uitat si nu-i zis de nimeni (daca nu cumva am fost eu neatenta). foaarte tare

    apoi: imi pare atata de rau ca mihnea ajunge pe buzele unor neaveniti. care l-au nominalizat dupa ureche, ca au auzit ei ca s-a creat, cu ani in urma, la clujeanul – in limbaj mai pentru mase „ceva asa, cumva misto si… tre sa fie tare toata faza”.

    a nu se intelege gresit: dostoievski nu isi pierde valoarea ca il citeste mutu, da’ parca te enervezi putin.

  6. Alin
    Noiembrie 1, 2008 la 6:46 pm

    A fost un top subiectiv, exact cum ii zice in titlu. Dupa cum e si normal, topul include 1-2-3-n-x generatii din presa clujeana, dar cert e ca nu toate.

    De aici apar oameni lasati pe afara, care probabil se afla intr-o generatie inca tanara pentru un top sau la vreo granita de generatii.

    de aceea ii propun la dohotaru un top pe generatii… pentru pierdere de vreme, cum zicea Izvoreanu – si la generatia tanara… sa te abtii la cei mai noi de 2-3 ani in meserie 🙂

  7. dohocampus
    Noiembrie 2, 2008 la 9:53 am

    Ok, mersi de sugestie. Voi incerca nu chiar acum, ci mai incolo!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

