Prima pagină > Uncategorized > facem schimb de cărţi?

facem schimb de cărţi?

Tocmai m-am întors de la schimbul de cărţi, care se întâmplă în fiecare duminică, la sfârşitul fiecărei luni, de la ora 15.00, în Le General, pe B-dul Eroilor. 20-25 de persoane se întâlnesc în cafenea şi se împărtăşesc, dacă e să fiu niţel hâtru, cu crezul „O, Dumnezeul meu Cultura!”. Fiecare aduce cărţi şi se fac schimburi, nu înainte de a argumenta de ce e recomandat un volum ori un autor. Atmosfera e caldă, plăcută, chiar dacă majoritatea celor de la masă nu se cunosc sau se ştiu doar de la întâlnirile lunare. Majoritatea participanţilor sunt tineri, de la facultăţi ori absolvenţi de facultăţi complet diferite.

Oana Codreanu e studentă la Medicină. E una dintre veteranele schimbului de cărţi şi îmi spunea mai demult că ei se întâlnesc din martie 2008, pe modelul schimbului din Bucureşti, unde se adună constant 70-80 de oameni. Îmi povestea că „la Medicină foarte puţini citesc cărţi în afara domeniului de specialitate… cred că îi mult mai comod să meargă într-un club decât să citească”. Schimburile sunt, bineînţeles, variate. Totuşi, predomină cărţile de beletristică, dar sunt şi de eseistică, filosofie, istorie. Monica Barbovschi, doctorandă la Sociologie, îmi spunea tot atunci că vine la întâlniri pentru că „e ca şi cum aş avea un cadou multiplu, de unde pot să aleg. E drăguţ”. A venit cu Pielea lui Malaparte, carte pe care o schimbase cu Pacientul englez de Michael Ondaatje.

Îmi notasem ce spuneau fetele pentru că mă gândeam să public un articol la fostul ziar la care am lucrat, Cetăţeanul Clujean. Mă întrebam cu sictir cum să îi conving la şedinţă să apară un articol despre schimbul de cărţi. În media actuală, subiectul e considerat minor. Nu tu conflict, nu tu personalităţi, nu tu anvergură! În plus, cine mai citeşte acuma… Hehe, o cărămidă prea grea pentru ca mass-media s-o care.

jonathan_callan

Astăzi l-am adus pe Mihnea Berindei cu volumul 13-15 Iunie 1990. Realitatea unei puteri neocomuniste. E o carte excelentă de istorie participativă, scrisă, la cald, în 1990 şi publicată tot atunci în Franţa şi tradusă peste 15 ani în România. Mi-a plăcut volumul pentru că documenta pe teren, la prima mână, foarte atent şi palpitant din punct de vedere narativ, asemenea unui policier, sutele de victime ale guvernului FSN-ist şi ale minerilor. Mărturiile participanţilor erau completate de fragmente din ziare şi din comunicatele de presă ale guvernanţilor. Uberjurnalism această carte! Am căpătat la schimb Cartea de la San Michele de Axel Munthe, pe care mi-a recomandat-o un student la Politehnică. Din păcate, îmi scapă numele lui, dar sper să îl mai întâlnesc la viitoarele întruniri.

Pe viitor, cei din clubul nostru improvizat, ne-am hotărât să chemăm scriitori clujeni, care să ne povestească pe diverse teme literare. În prealabil, îi citim pe cât posbil: pe net, ne împrumutăm între noi cărţile, le cumpăram din librărie, dacă le găsim. Poate vă vin în minte ceva teme ori cărţi de care sunteţi interesaţi, pe marginea cărora s-ar putea discuta!

Categorii:Uncategorized
  1. monibarbovski
    Ianuarie 25, 2009 la 8:26 pm

    Nu ai notat corect, am dat o piele si am luat un pacient 🙂 Foarte urat sa ma banuiesti de contrariu.
    Cat despre motivatie, trebuie sa marturisesc ca a fost mai degraba una dezirabila social. Pai daca m-ai intrebat in calitate de jurnalist…Dar nu e grav, cu problema asta ne confruntam si noi, sociologii, in anchetele noastre.
    Pe curand.

  2. dohocampus
    Ianuarie 25, 2009 la 8:36 pm

    hm, trebuia un doctor atunci (sorry de inversare!)

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

