Prima pagină > Uncategorized > tot jurnalism, dar altfel

tot jurnalism, dar altfel

Am fost zilele astea la o expoziţie de ilustraţie de carte realmente superbă. Am şi scris un articolaş în Ziua de Cluj care începe aşa:

Excelenta expoziţie a ilustratorilor de carte europeni, vernisatã marţi seara la Casa Matei, aminteşte încã o datã decalajul existent între piaţa de carte vesticã şi cea româneascã. La vernisaj au venit aproape 100 de tineri, majoritatea studenţi la Arte.

lume

Mai multe puteţi citi AICI! Îi mulţumesc lui Dan Сâmpean pentru pozele de la expoziţie. Dacă aş fi avut spaţiu în ziar şi timp, aş fi făcut o dezbatere mai largă, cu mai multe opinii vizavi de lipsa unei pieţe autohtone a ilustraţiei de carte şi un posibil reviriment. Îmi pare rău că nu am inclus în articol opinia optimistă a criticului literar Irina Petraş, preşedintele Uniunii Scriitorilor din Cluj, dar mă bucur că am totuşi ocazia să îi prezint poziţia celor 100-200 de cititiri zilnici ai blogului, unde practic cel mai liber şi inofensiv jurnalism:

„Pe scurt: ilustraţia de carte a avut/are de suportat schimbările de abordare, receptare, remunerare pe care le suportă industria cărţii în întregul ei. Editurile aveau, altădată, propriii ilustratori, bine plătiţi şi (re)cunoscuţi de obştea scriitoricească. După 1989, o vreme, cât încă se mai lucra cu „tipar înalt”, ilustraţia (prea scumpă în epoci de tranziţie!) a cunoscut o perioadă de criză. A revenit, în varianta alb-negru, de îndată ce ilustrarea unei cărţi nu mai atrăgea după sine creşteri ale preţului final. Ilustraţiile color, însă, cresc în continuare costurile, aşa încât micile edituri nu-şi pot permite cu uşurinţă luxul unei atrăgătoare cărţi pentru copii, să zicem. Piaţa de carte pentru copii pare săracă (fără să fie neapărat!) fiindcă o carte frumos colorată e invizibilizată, ca să zic aşa, de preţul ei exorbitant pentru cumpărătorul de rând.

Dar ilustraţia de carte nu a dispărut. Sunt expoziţii destul de frecvente, şi la noi, şi în lume. Fie autonome, fie pe lângă târguri de carte. La Saloanele de carte clujene existau premii anume pentru ilustratori. Ştiu că există chiar şi un Club al ilustratorilor… Cred că e un meşteşug/o artă care va cunoaşte, curând, o nouă, bogată tinereţe. Cărţile visează să fie nu doar bune, ci şi foarte frumoase”.

ilustratie-1

Eu sunt un mare fan al ilustraţiei de carte, deşi nu un cunoscător. Pentru prima carte despre protestele şaizeciste, vorbisem cu Dan Perjovschi să îmi facă desenele. Nu a ieşit. Prea ocupat, cu peripluri profesionale pe trei continente diferite la momentul acela, deşi îi plăcea proiectul meu. La a doua cărticică despre romanul non-ficţional am fost mai realist şi am vorbit cu Radu Gaciu, fost caricaturist la fiţuica studenţească Exi(S)T, unde mă dădeam şef, să facă nişte desene. Îl admir pentru curajul de a spune în mod public experienţele prin care a trecut când făcea ilustraţie pentru cărţi. Dar îl admir şi pentru desenele excelente! Mi-au şi zis nişte prieteni ca dacă mai făcea vreo zece, lumea ar fi cumpărat viitoarea carte pentru ilustraţie, nu pentru bătrânele şi ponositele cuvinte.

ilustratie-2

„Da, universitatea e too much monkey business. Studenţii de la facultăţile „de balet”, răsărite după 1989, se mulţumesc cu notele bune, obţinute lejer, fără bătaie de cap, cadoul profilor în sesiunea de Crăciun. Profesorii sunt precupeţii cafegii: „CHELNERIŢA (Cafegiului): Un rinocer! Jean: Oh! Un rinocer! […] CAFEGIUL (Chelneriţei): Nu e un motiv să spargi paharele”. Cineva spunea că la o facultate ca Jurnalismul trebuie să faci o cerere specială ca să fii în restanţe.”

Ăsta de mai sus e un fragment de-al meu din viitoarea carte şi mai jos e un desen de-al lui Radu, ca să vedeţi că e frumoasă combinaţia:

brad_bananier-p-129-130

Mai spicuiesc de pe un interviu realizat pe messenger cu Radu apropo de ilustraţia de carte:

Radu Gaciu: cind singuru’ cerc in care ma invarteam era cel studentesc credeam ca tot romanu’i toba de carte. cum am scos nasu dincolo de o cafenea, un bar, o camera de camin sau de facultate, am realizat ca e taman pe invers. incerci sa vorbesti cu un/o fitescine despre carti si respectivul/a se utia la tine de parca ai picat din luna. „cum ma, citesti? saracu da’ tine”…

Radu Gaciu recomanda: Val Munteanu! eu il consider tartoru’ ilustratiei de la noi. original, a lucrat si foarte mult. nu cred ca e vunu nascut inainte de revolutie  care sa nu fi tinut vreodata in brate o carte ilustrata de el. straini: John Bauer, Arthur Rackham, Gustave Dore, Peter Sis, Peter Green etc.

Categorii:Uncategorized
  1. Februarie 12, 2009 la 4:10 pm

    si eu imi propusesem sa merg astazi. vremea si lucrul insa m-au tinut in casa, dar o sa merg neaparat.

  2. dohocampus
    Februarie 12, 2009 la 4:19 pm

    da, merita! e o mica problema la expozitie: faptul ca nu e scris la desene din ce context vin, pentru ce carte sunt facute, cate ceva despre artist. asta e… au imprumutat si nemtii de la Centrul German cateva din metehnele romanilor de a nu face treaba pe de-a-ntregul.

  3. Februarie 12, 2009 la 4:29 pm

    Cu ocazia asta il felicit si pe Radu Gaciu, am vazut citeva din desenele lui pe-aici si imi plac foarte mult.

  4. Codruta
    Februarie 28, 2010 la 9:09 pm

    Salut,
    as avea si eu o mare rugaminte la tine. Am licenta anul acesta, si intr-unul dintre capitole vreau sa fac o comparatie (sper sa si iasa) intre cel mai cunoscut/bun ilustrator roman/ francez. Alias Val Munteanu/ Gustave Dore. Problema e ca nu gasesc materiale, mai ales despre Munteanu. Daca ai cumva materiale, carti, sau stii cum as putea sa fac rost, please contact me. Thanks in advance!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

