Prima pagină > Uncategorized > ce mai citiţi?

ce mai citiţi?

Citesc volumul Oraşele de mâine. O istorie intelectuală a urbanismului în secolul XX de Peter Hall (Editura All Educational, Buc.,1999). Cartea e foarte interesantă şi poate fi o bază bună de documentare pentru viitoare emisiuni la radio când voi aborda teme de urbanism local. La un moment dat, m-am gândit la o serie de cursuri care să fie ţinute de Ordinul Arhitecţilor din România pentru jurnaliştii locali. Când citesc articole din presa clujeană ce abordează teme de urbanism am impresia uneori că tonul este puţin pe lângă ori nejustificat de vituperant/justiţiar sau materialul e pur şi simplu incomplet documentat. Astfel de cursuri ar contribui la realizarea unor articole mai profi, mai imparţiale, mai în cunoştinţă de cauză. Dar am putea face un sondaj printre jurnalişti şi membri OAR şi să vedem cum reacţionează la o astfel de propunere…

Ei bine, în cartea aceasta am găsit un pasaj care m-a uns la inimă. Vi-l redau (p. 309-310):

Arhitectura comunitară ajunge în Anglia

Acest aspect n-a fost nicăieri mai evident decât în Anglia. Aici a fost vizibilă încă de la început abordarea antreprenorială a arhitecturii comunitare. În 1971, Rod Hackney, un tânăr arhitect care lucra însă la o teză de doctorat la universitatea din Manchester şi care ducea lipsă de bani, a plătit 1000 de lire pentru a cumpăra 222 Black Road – o modestă casă terasată veche de 155 de ani căreia îi lipseau facilităţile elementare – în Macclesfield, un mic orăşel industrial situat la sud de Manchester. Când a cerut un împrumut pentru a o putea amenaja, a descoperit că locuinţa lui şi încă 300 din vecinătate erau programate pentru demolare. A organizat împreună cu vecinii o campanie de protest şi, în 1973, a reuşit să convingă consiliul orăşenesc local să se răzgândească: treizeci şi patru dintre case urmau să alcătuiască o zonă de recondiţionări generale, acest lucru însemnând că proprietarii urmau să primească bani pentru a-şi recondiţiona casele. Hackney, care şi-a folosit abilităţile pe care le dobândise proiectând case pentru imigranţi în Tripoli, a putut să susţină mai târziu că restaurările realizate au fost duse la bun sfârşit într-o treime din timp şi cu o treime din costurile necesare pentru demolarea zonei şi cu mutarea locuitorilor. În 1975, el a câştigat premiul Good Design in Housing din partea Departamentului Mediului. […] Iată care era viziunea lui Hackney despre mişcarea arhitecturii comunitare:

Arhitectura comunitară este încercarea de a înţelege nevoile unui mic grup de locuitori şi apoi de a lucra împreună cu ei şi sub îndrumarea şi instrucţiunile lor pentru a reuşi articularea intenţiilor lor şi a le putea prezenta diferitelor organizaţii care deţin fie banii necesari pentru realizarea proiectelor, fie autoritatea de a le aproba sau respinge… […]

Voi ce cărţi mai citiţi?

Categorii:Uncategorized
  1. ggl
    Iulie 23, 2009 la 8:49 pm

    Încerc să decid între Lunea începe sâmbătă de Arkadi & Boris Strugaţki şi Visează androizii oi electrice? a lui Philip K. Dick. Pe a doua am citit-o demult însă mi-ar da mai mult de lucru, de reîmprospătat memoria, de revăzut un film, de scris ceva despre carte şi despre film. Le-am început deja timid pe ambele însă m-am obişnuit cu Strugaţki şi imi plac mai mult. Citesc cărţi neserioase despre omuleţi verzi, care în realitate sunt tot despre oameni şi dilemele lor.

  2. dohocampus
    Iulie 23, 2009 la 8:52 pm

    Fain, man! Uite, si eu vreau sa recitesc. Dar am impresia ca agricultura mea mentala e inca extensiva.

  3. Iulie 23, 2009 la 9:42 pm

    Felicitari pentru aceasta postare. Scuze pentru nestiinta, dar cand vor fi acele emisiuni la radio care vor aborda teme de urbanism local si la ce post de radio? Multumesc si succes! – Eu citesc acum Architecture de Timothy Brittain-Catlin, care e mai curand o brosura, dar e utila, mai ales pentru niste termeni englezesti care ma intereseaza.

  4. dohocampus
    Iulie 24, 2009 la 8:31 am

    Mersi de aprecieri. Fain si blogul tau! Inca nu stiu exact cand le voi face, dar e bine sa am nitzica documentare in prealabil. Anunt, de regula, emisiunile si temele lor pe blog. Sunt noaptea, luni si miercuri, intre orele 22.00 – 00.00 la Radio Cluj care se poate prinde pe radiocluj.ro sau 95,6 FM.

  5. soldatulluimakine
    Iulie 27, 2009 la 12:14 pm

    🙂 Uite ce mai citesc eu, deşi în afara câmpului disciplinar de la facultate:
    Alain Corbin, Jean-Jacques Courtine, Georges Vigarello (coord.), „Istoria corpului”, vol. II – De la Revoluţia Franceză la Primul Război Mondial 🙂 E interesantă. O zi frumoasă.

  6. dohocampus
    Iulie 27, 2009 la 9:38 pm

    Suna bine, Andu, iar daca are si poze, ti-o fur!

  7. Noiembrie 23, 2009 la 5:04 pm

    Volumul 4 din seria Dune, Aripa stanga din Orbitor a lui Cartarescu si Geometria simbolica de Florin Biciusca… un prost obicei al meu de a citi mai multe carti in paralel si de a nu ma grabi cu nici una.
    De fapt vroiam sa-ti recomand doua carti foarte bune, referitoare la urbanism: „Arta construirii oraselor” de Camillo Sitte si „Clujul Modern, aspecte urbanistice” de Ioana Agachi.
    Nu cunosc cartea pe care ai amintit-o tu, asa ca nu pot face o comparatie, insa cele numite de mine aici sunt un foarte bun inceput pentru ca aproape oricine sa poata depasi nivelul simplelor pareri atunci cand vorbeste despre spatiul urban.
    Mi-a placut constatarea ta cu privire la calitatea criticii de arhitectura si urbanism care se face pe la noi. Cam tot ce citesti prin presa referitor la subiect contine doar pareri amatoristice ale unor oameni fara pic de competenta sau inclinatie pentru domeniu.
    De cateva zile am inceput un blog care isi propune sa faca o critica a arhitecturii romanesti. Arunca o privire si da-mi o parere. (din pacate am un singur articol critic deocamdata).

    O zi faina!

  1. Iulie 27, 2009 la 6:19 am

Lasă un răspuns

