Prima pagină > Uncategorized > no comment

no comment

Şi totuşi, ce aş păstra azi din tinereştile convingeri iluzorii? În principal, dorinţa de echitate. Mă apasă distanţa crescândă – din lume, din ţară – dintre bogaţi şi săraci, dintre cei îmbuibaţi şi condamnaţii la mizerie. Îmi repugnă cultul excesului de bunăstare în mijlocul atâtor frustraţi de un trai decent. Mă oripilează egoismul afişat cu neobrăzare, fără a schiţa un minimal gest de compasiune, cu atât mai puţin de vreo solidaritate. Lozincile vremii: „eu, eu, eu!” – „mie, mie, mie!” – „pe mine, pe mine, pe mine!”. Nu, mulţumesc!

(„marxianul” Ion Ianoşi într-un interviu acordat lui Adrian-Paul Iliescu, în volumul omagial Ion Ianoşi – 80, ediţie alcătuită de Aura Christi şi Alexandru Ştefănescu, EuroPress Group, Buc., 2008, p. 316 )

Categorii:Uncategorized
  1. fakebeatrix
    Iulie 28, 2009 la 7:27 pm

    Omul ăsta are peste optzeci de ani şi memorie selectivă. Privind retrospectiv, şi mie mi se pare că la grădiniţă eram cei mai buni prieteni, numai după aia mă uit în oglindă şi văd cicatricea care îmi aduce aminte că uneori cei mai buni prieteni se dau cu capul de calorifer (you should see how the other guy looks). Îmi vine greu să accept că el credea în acele „tinereşti convingeri iluzorii” la vârsta tinereţii. Când a fost tânăr Ianoşi? În timpul şi imediat după cel de-al doilea război mondial, adică marea foamete, marea epurare, marea colectivizare. Toţi bătrânii arată ca nişte sfinţi dacă îşi lasă barbă.

  2. dohocampus
    Iulie 29, 2009 la 8:54 am

    O sa fac ca rabinul: ai oarecum dreptate, dar gandeste-te ca in acei ani mizeri, de saracie, comunismul promitea o societate mai justa, cu o raspandire larga a bunastarii, incluziva. Pentru un evreu maghiar o astfel de societate romaneasca devenea promitatoare. Din ce spune, s-a prins si el prin anii 50 ca exista o distanta mult prea epatanta intre discurs si modalitatile de a pune in practica acel discurs sau realizarile in sine. Cred ca s-a lovit si el cu capul de calorifer.

    Il stimez pe Ianosi pt ca era „marxian” intr-o lume in care nimeni nu il citea la modul serios pe Marx, ci se folosea de el ca de o lozinca. Tot asa cum cruciatii se foloseau de Dumnezeu ca sa cucereasca teritoriile pagane.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

