Prima pagină > Uncategorized > Dohotaro vs. Dohotaru

Dohotaro vs. Dohotaru

Dacă aş fi trăit în Franţa, mi-ar fi plăcut să scriu despre panourile solare fotovoltaice. Articolul pe care l-am citit în Courrier International nu e deloc spectaculos, dar am reţinut progresul semnificativ pe care acest sistem non-poluant, încă alternativ de producere a energiei, l-a făcut.

Depuis une dizaine d’années, l’essentiel des recherches en matière de cellules organiques est fondé sur l’utilisation de polymères, qui posent un certain nombre de problèmes : synthèse, purification, contrôle de la structure et des masses moléculaires… Afin de contourner ces obstacles, les chercheurs français ont préféré travailler sur d’autres types de molécules “conjuguées”. Leurs premiers prototypes ont été présentés en 2005, avec un rendement de l’ordre de 0,2 %. C’est ce rendement qui est aujourd’hui poussé à 1,7 %.

 

Dar cum sunt în România, chestionările mele din zona eco sunt niţel ridicole în raport cu întrebările vesticilor, inclusiv ale lui Dohotaro. Aici mă întreb cum pot interveni cu succes la primărie pentru ca motoarele (jeepuri, atv-uri, motociclete) să nu meargă pe acelaşi traseu cu amatorii de drumeţii, cu bicicliştii şi alergătorii. Cum pot fi ridicate gunoaiele şi molozul din construcţii aruncate în pădure şi la marginea ei? Cu cine mă pot asocia în demersul acesta?

 moloz faget 1

După ce am depus sesizarea la Garda de Mediu cu privire la gunoaiele şi motoarele din pădure, m-am deplasat ieri cu patru reprezentanţi ai autorităţilor: doi de la Garda de Mediu şi doi de la Poliţia Comunitară din cadrul Primăriei. Am identificat zonele. Totuşi, atitudinea era una resemnată. „Înainte erau mai multe, dar am făcut curăţenie acum câteva luni”, spune unul dintre poliţişti. „Chiar dacă facem curăţenie, o să fie aruncate altele”, zice al doilea.

 

Un alt loc de depozitare al gunoaielor e lângă vila imensă construită la liziera pădurii ce aparţine unui fost pădurar al Făgetului, îmi spune Mircea Gocan de la Garda de Mediu, fost atlet în anii 80-90. Mergem la vila fistichie, disproporţionată. Nu sunăm pentru că nu există sonerie. Fostul pădurar, deşi ne vede după ferestre, iese după cinci minute. Îi spunem de ce am venit. Unul dintre poliţişti, cu ochii aţintiţi spre vilă, spune că i-ar fi plăcut să fie pădurar pentru că ar ar fi dus-o bine. Mircea Gocan îl întreabă dacă ştie cine aruncă molozul în pădure. Fostul pădurar spune că le-a zis vecinilor să nu arunce, dar nu are cu cine vorbi.

–          Bun, dar atunci nu v-aţi gândit să îi reclamaţi la autorităţi, îl întrerup eu, dacă aruncă gunoiul pe traseu turistic?

–          Io nu-mi pârăsc vecinii, spune pădurarul pensionat, că apoi eu trebuie să stau cu ei, nu voi. Dacă vreţi să îi prindeţi, staţi cu camera şi îi prindeţi în flagrant!

 

Între timp, molozul lăsat pe traseul din pădure s-a tasat de vremuri, de jeep-uri şi are un rol bun pentru amatorii de motoare, căci acoperă gropile făcute adânc în pământ de roţile maşinilor. Reprezentanţii autorităţilor cred că nu are rost ca molozul să fie ridicat în locurile unde nu sunt movile, speră că se va tasa şi va dispărea în timp, înghiţit de pământ. La rândul meu, sper că atunci când alerg prin Făget să nu mă împiedic şi să mă tai, Doamne fereşte, într-o bucată de faianţă.

moloz marcaj 

Te simţi neajutorat în astfel de momente. Ca să ies din senzaţia mea de neputinţă, m-am gândit la Asociaţia Profesioniştilor de Presă din Cluj, în care mă pregătesc să intru: intră în atribuţiile asociaţiei să organizeze mese rotunde, să facă diverse presiuni asupra autorităţilor pentru ca anumite probleme să fie rezolvate? De pildă, dacă subiectul abordat e Făgetul, cel mai popular loc de vilegiatură pentru clujeni, se pot lua în calcul discuţii despre mulţimea gunoaielor, motoarele, cum va arăta viitorul parc din pădure (sună cam ciudat formularea, dar am lăsat intenţionat aşa)? Nu e mai viabil uneori un astfel de jurnalism comunitar, la comun, decât o fugă după exclusivităţi? În condiţiile unei societăţi civile subţiri, e legitim ca mass-media să impună pe agenda publică subiecte ca cele enunţate mai sus?

padure drum

Categorii:Uncategorized
  1. ggl
    August 29, 2009 la 9:11 pm

    Joy joy! Am fost azi prin Făget pe traseul banda roşie. Aaprent cineva a reparat izvorul cel distrus. E mai mult o încropeală provizorio-temporară dar bravo lui sau ei pentru că izvorul e din nou funcţional şi am putut să mă alimentez cu apă din el.

  2. dohocampus
    August 29, 2009 la 10:13 pm

    Ma bucur, man!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

