Prima pagină > Uncategorized > walter ghidibaca, un scriitor puşcăriabil

walter ghidibaca, un scriitor puşcăriabil

Walter Ghidibaca îşi lansează o carte despre aventurile lui siberiene vineri, 16 aprilie 2010, în cadrul Targului de Carte GAUDEAMUS de la Cluj-Napoca, la standul Editurii Eikon din Piaţa Unirii, la orele 13.30. Prezentarea cărţii e făcută de prof. Vasile Dâncu. Mai târziu, în aceeaşi zi, la orele 18.00, va avea loc o întâlnire cu Walter la CASA DE CULTURĂ A MUNCIPIULUI Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 24, etaj I (intrarea pe langă Ceainaria Flowers). Sunt curios în privinţa cărţii pentru că romanele non-ficţionale sunt un gen puţin exploatat în spaţiul publicistic românesc. Apoi, subiectul e foarte interesant: e povestea unui jurnalist care face o expediţie cu Dacia până în Siberia şi e arestat la înapoiere pentru că, abţiguit fiind, spune că are o bombă în rucsac când e întrebat de vameşi de conţinutul bagajului. Petrece apoi opt luni în închisoare:

Nu ştiu timpul trecut în limba rusă şi nu îmi dau seama ce înţeleg poliţiştii când încerc să-i întreb dacă au anunţat Consulatul Român de arestarea mea. Sunt închis din nou fără să înţeleg ce mi se răspunde. Cer voie să fumez o ţigară. Sunt surprins să fiu lăsat chiar în faţa uşii de intrare. Armele celor care fac de pază şi formalităţile de intrare şi ieşire ale poliţiştilor îmi aduc aminte de realitatea neverosimilă. Sunt în arestul poliţiei! Iuri se uită cu aceiaşi ochi albaştri la mine şi mă aşteaptă să mă conducă după gratii. După vreo oră îmi face semn să-mi iau rucsacul şi să-l urmez. Încep să am un licăr de speranţă. Poate mi se va da drumul. Urcăm din nou în maşină. Când îmi dau seama că nu mergem spre aeroport ci spre oraş, simt că îmi plesneşte capul. Nu pot să cred că este adevărat ce mi se întâmplă! Şi totuşi… Poate este totuşi o farsă! Este ideea care îmi macină mintea în continuare, de-a lungul întregului drum. Ajungem pe o stradă lăturalnică, destul de pustie, lângă o clădire mare.
Poarta metalică în faţa căreia am aşteptat în maşină se deschide cu un huruit greu.

 

Puteţi citi mai multe fragmente din carte pe blogul lui Walter Ghidibaca. Am unele probleme cu modul în care autorul a încercat să îşi ficţionalizeze întâmplările, apelând la procedee metatextuale (se vorbeşte de un „Regizor” ale cărui intenţii sunt ascunse, de „recuzită” şi diverse „Personaje”). Când scriitorii ficţionali se chinuie în asemenea măsură să construiască naraţiuni verosimile şi tu să ai o asemenea mană de întâmplări facţionale, dar să le transpui în diverse procedee convenţionale de construcţie narativă ficţională, îmi pare la prima vedere un artificiu naiv de înnobilare „scriitoricească” a poveştii.

Categorii:Uncategorized
  1. anca
    Aprilie 15, 2010 la 10:06 am

    Aştept să citeşti cartea, care mie mi-a plăcut extrem de mult. Sunt curioasă dacă ai să rămâi la părerea de acum, că a folosit artificii „de înnobilare” a poveştii. Ştiu că pare greu de crezut, dar, cu imaginaţia lui bogată care i-a şi jucat feste la greu în Rusia, omul chiar a crezut în existenţa „regizorului” şi a „personajelor” 🙂 Şi mie mi-a fost greu să cred, iniţial, dar acum nu mai am niciun dubiu. Aştept părerea ta după ce citeşti cartea. Din blog nu îţi poţi da seama, nu este destul text ca să intri în atmosferă.

  2. Aprilie 15, 2010 la 10:13 am

    Clar, a doua vedere o sa aiba alte perspective! Ne vedem la lansare.

  3. walter
    Aprilie 15, 2010 la 7:05 pm

    Maestre, multumiri pt. interes… chestiunea cu „artificiul naiv pt. innobilarea povestii” este o parere la care ai dreptul, dar din partea mea superficiala. Daca ai rabdare sa citesti mai mult decat primele pagini ai sa intelegi ca este cu totul altceva decat crezi… Imi pare rau daca textul nu te-a facut mai curios, asta este, nu pot sa multumesc pe toata lumea. Oricum, este reamarcabil sa am si prima critica relativ negativa, esti primul la acesta categorie 😀

  4. Aprilie 15, 2010 la 10:16 pm

    Dimpotriva, textul de pe blog m-a facut curios, motiv pt. care am recomandat lansarea pe blogul meu si am sa vin la ea. Nu e vorba de critica negativa aici, ci doar remarcam anumite aspecte, pe care le valorizam poate intr-un mod diferit fata de altii. Am o anumita sensibilitate fata de genul asta, dupa ce am citit si scris despre cativa practicieni ai romanului nonfictional din SUA (Truman Capote, Norman Mailer, Tom Wolfe, Hunter S. Thompson) si citit pe cativa din Romania (Tatiana Niculescu Bran cu Spovedanie la Tanacu si Remus Giorgioni cu Cei şapte morţi uriaşi – vezi aici – http://www.romaniaculturala.ro/images/articole/Pages%20from%2011_2009-ursache4.pdf si in curand pe tine). Poate ca or mai fi si altii, m-as bucura sa imi semnaleze oamenii alti autori de romane nonfictionale.

  5. Walter
    Septembrie 24, 2011 la 8:47 am

    Pe blog este incarcat acum textul integral. Lectura placuta!

  1. Aprilie 15, 2010 la 10:06 am

Lasă un răspuns

